In de Wet kwaliteit, klachten,
geschillen, zorg (Wkkgz) is beschreven hoe klachten en
geschillen tussen een zorgverlener en cliënt/patiënt geregeld moeten zijn. In
dit proces onderscheiden we drie stappen.
1. Uiteraard probeer ik een klacht eerst zelf met u, de cliënt/patiënt op te
lossen.
2. Komt ik er niet samen met u uit en vinden we geen gezamenlijke oplossing?
Dan kunt u de klachtenfunctionaris inschakelen van Quasir
Deze
geeft desgevraagd gratis advies en helpt u bij het formuleren van uw klacht en
onderzoekt een mogelijke oplossing. Stuurt u dan een e-mail aan
bemiddeling@quasir.nl of bel naar 06 – 48 44 55 38
3. Kan de klachtenfunctionaris ook niet helpen bij een passende oplossing?
Dan
kan een onpartijdig oordeel gewenst zijn via de Geschilleninstantie
Zorggeschil.
U betaalt dan € 50 klachtengeld.
Dit
doet de geschillencommissie:
• Het lost klachten en geschillen op zonder tussenkomst van een
rechter.
• Het oordeelt eenvoudig, zorgvuldig, deskundig, onafhankelijk en onpartijdig.
• Het oordeel is bindend.
• Het kan een vergoeding van geleden schade toekennen tot max € 25.000. Ook
kunt u worden veroordeeld tot een bijdrage van max € 500 in de
proceskosten.
• Als u niet tevreden bent met de uitspraak kunt u bij de kantonrechter een
verzoek tot vernietiging indienen.
Meer informatie vindt u op zorggeschil.nl
Als ingeschrevene
van het Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ)
ben ik onderhevig aan het tuchtrecht van de Stichting Tuchtrecht
Complementaire Zorg (TCZ).
Uw klacht kunt u indienen via klachten@tcz.nu.
Ook bij de beroepsvereniging voor klassiek homeopaten NVKH kunt u een klacht deponeren: https://www.nvkh.nl/klachtenformulier-nvkh/
Telefonisch te bereiken op maandag tot en met vrijdag
van 10.00
tot 13.00 uur op 0165 564 652.
Het verschil tussen de klachtenregeling en de
tuchtrechtprocedure wordt duidelijk uit
dit schema
|